Diagnoza gotowości szkolnej…

Badanie gotowości szkolnej dziecka ma odpowiedzieć na pytanie, czy dziecko jest gotowe na rozpoczęcie nauki w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej ma na celu uniknięcie ewentualnych problemów emocjonalnych związanych z poczuciem porażki dziecka, kiedy okaże się, że decyzja o wysłaniu dziecka do szkoły została podjęta zbyt wcześnie. Badanie takiej gotowości u polega na ocenie prawidłowości przebiegu rozwoju psychomotorycznego dziecka. Do symptomów nieprawidłowego rozwoju psychomotorycznego należą:

  • trudności z zapamiętywaniem znaków  graficznych, które występują w jego otoczeniu (oznaczenia autobusu, przejścia dla pieszych, znaki drogowe)
  • trudności w małej motoryce tj. posługiwanie się widelcem, nożyczkami, przyborami piśmienniczymi;
  • utrzymująca się wada wymowy, niepoprawne wymawianie wielu głosek  np.  sz, cz, ż, r ;
  • niska sprawność ruchowa, słabe w bieganiu, skakaniu, równowadze, jeździe na rowerku, hulajnodze;
  • niepoprawna wymowa słów, zamiany głosek np. zamiast traktor – kratkor, tworzenie nowych słów np.  wybieraczka zamiast łyżka i trudności z wyróżnianiem pierwszych i kolejnych głosek
  • trudności z wychwyceniem różnic w parach wyrazów o podobnym brzmieniu np. buty – budy
  • niechęć do zabawy klockami, układankami;
  • trudności ze sprawnym odtworzeniem z pamięci szeregu cyfr, nazw miesięcy, pór roku;
  • trudności z samoobsługą tj. zapinaniem guzików, zawiązywaniem sznurowadeł itp.
  • trudności z zapamiętaniem adresu, krótkich wierszyków i piosenek; (więcej)

 

Zostaw komentarz