Kiedy warto udać się do psychologa lub psychoterapeuty?

Tak naprawdę wszystkie objawy, które nas zaniepokoją, mogą świadczyć o tym, że konsultacja w poradni psychologicznej jest wskazana. Poczynając od objawów w ciele – bólów głowy, kręgosłupa, częstego przeziębiania się, bólów żołądka, zgrzytania zębami, niestrawności (zaparcia lub biegunki), nadciśnienia, wypadania włosów po objawy, które można zaliczyć do typowo psychologicznych, takich jak problemy ze snem, poczucie wyczerpania, drażliwość (wybuchy gniewu), apatia (czyli brak radości, przygnębienie), przewlekły smutek, poczucie braku sensu, problemy w relacjach, nadmierny lęk (np. przed podejmowaniem decyzji). Trudno jednoznacznie wskazać kiedy iść do psychologa, ale na pewno warto brać pod uwagę wszelkie sygnały ostrzegawcze naszego organizmu. Kiedy zauważymy niepokojące oznaki, warto niezwłocznie zapisać się na konsultację do doświadczonego specjalisty.

Praca psychologa i psychoterapeuty a wstyd przed rozmową z psychologiem

Psychologowie lub psychoterapeuci w naszej poradni psychologicznej (Warszawa Ursus) najpierw starają się zdiagnozować przyczynę dolegliwości pacjenta. W tym celu proszą o dokładne opisanie problemów, z jakimi przyszli po pomoc. Specjaliści często zadają dodatkowe pytania, aby stworzyć pełny obraz problemu. Na ogół bowiem problem, z którym pacjent pojawia się w gabinecie psychologa lub psychoterapeuty, jest tylko objawem czegoś co kryje się głębiej (tak jak w medycynie – objaw taki jak częste oddawanie moczu może mieć wiele różnych przyczyn). Taka konsultacja może odbyć się zarówno w gabinecie jak i online.

Pacjent przychodzi na konsultację psychologiczną, jak na wizytę do lekarza. Jednak często dzielenie się problemami emocjonalnymi lub tymi wynikającymi z aktualnej sytuacji życiowej, w której się znajduje pacjent i powiedzenie głośno: „nie radzę sobie”, jest dużo trudniejsze niż opowieści o dolegliwościach w ciele. Pojawia się wstyd, lęk przed rozmową z psychologiem lub z psychoterapeutą („nie będę rozmawiał o sobie z obcą osobą…” lub „a właściwie w czym psycholog może mi pomóc?”) . Pacjentowi czasem trudno jest opowiadać o sobie na konsultacji u psychologa, ponieważ wydaje mu się, że jego cierpienie jest nieadekwatne do obiektywnie dobrej sytuacji życiowej, w której się znajduje („inni mają dużo gorzej, a wyglądają na szczęśliwych…”, „ciągle narzekam, a przecież mam wszystko…”). To dodatkowo wzmaga wstyd przed rozmową z psychologiem. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, dobrze jest powiedzieć psychologowi lub psychoterapeucie wprost o swoich uczuciach i trudnościach w otwartej rozmowie. To może znacząco pomóc przełamać opór przed podzielaniem się ze specjalistą swoimi przeżyciami.

Kiedy warto iść do psychologa lub psychoterapeuty?

Każdy dyskomfort, który pojawia się w życiu człowieka, jest objawem, z którym warto iść na konsultację do psychologa do poradni psychologicznej – w gabinecie lub online. Psycholog lub psychoterapeuta to lekarz, który pomoże, doradzi, wskaże sfery życia, którym warto się przyjrzeć, ale przede wszystkim wysłucha pacjenta. Wizyta w gabinecie psychologa lub psychoterapeuty często jest pierwszą taką sytuacją w życiu tej osoby, kiedy zostaje wysłuchana. To samo w sobie bywa bardzo pomocne, tym bardziej, że specjalista dysponuje odpowiednimi narzędziami i umiejętnościami, aby rozumieć to, co pacjent mówi w kategoriach problemów. Przy pomocy dobrego, odpowiednio wyszkolonego i doświadczonego psychoterapeuty lub psychologa, można sobie poradzić z wszelkimi trudnościami. Każdy moment jest właściwy do tego, aby rozpocząć terapię u psychologa lub psychoterapeuty. Zrób właściwy krok w stronę poprawy swojego zdrowia psychicznego i lepszego samopoczucia i umów się na wizytę do jednego z naszych specjalistów.

Przy zapisach prosimy o zaznaczenie do której z poradni chcielibyście się Państwo zapisać. Zapisy są prowadzone codziennie od 8:30 do 21:30. W przypadku braku połączenia prosimy o kontakt w formie wiadomości sms lub wiadomości email. Nasz adres email to: info@psychologursus.com.pl